UMG:n kolmas ja viimeinen osa Globaali käsittelee graafisten suunnittelijoiden tulevaisuutta. Globaalius merkitsee avarakatseista suhtautumista tulevaisuuteen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. Millaisen tulevaisuuden sinä haluat nähdä?
Printtimedian perinteiden ylläpitämisen hyvät ja huonot puolet
Kuvat & teksti Lotta Nykänen
Kautta historian ihmiskunta on kirjannut asioita muistiin. Luolamaalaukset, kalenterit, historiankirjat ja novellit johtivat lopulta painetun sanan keksimiseen; meillä on niin suuri halu kertoa maailmalle ajatuksemme, että käytimme vuosisatoja mahdollisimman tehokkaan levitystavan kehittämiseen. Hypätessämme ajassa eteenpäin teknologian kehityksen nykyhetkeen, nousee kuitenkin esiin kysymys: kuinka tärkeää painettu teksti on, kun ympärillämme on niin monta erilaista mediaa joiden kautta voimme viestimme välittää?
Muistojen keskellä
Niin kuin kirjatoukat yleensäkin, lapsena luin paria kirjaa aina uudelleen ja uudelleen. Tai no, ehkä tusinaa kirjaa. Miksi ihmiset lukevat kirjoja uudestaan kerta toisensa jälkeen? Se ei johdu siitä, etteikö kirjan sisältöä muistaisi, vaan siitä että hyvän kirjan tuomat kokemukset halutaan kokea uudelleen. Samanlaista ilmiötä harvoin näkee digitaalisessa mediassa: olen katsonut samoja tv-sarjoja monet kerrat uudestaan, mutta sarjan kuka-ties-kuinka-monennen tuotantokauden jälkeen en usein edes muista mitä koko sarjan alussa tapahtui.
Print Power Magazine kirjoitti 2000-luvun alkupuolella tehdyistä neurologisista ja psykologisista tutkimuksista, jotka käsittelivät printtimedian ja sähköisen median vaikutuksia.
Millward Brownin vuoden 2009 tutkimuksessa selvisi, että printtimedia jätti huomattavasti pysyvämmän vaikutuksen lukijan muistiin, luoden vahvemman tunteellisen reaktion kuin digitaalisen median vastaavat materiaalit.
Kun ajattelen lapsuuteni kirjoja ja vertaan niitä nykypäivän digitaalisen median viidakkoon, nämä tulokset käyvät hyvin järkeen. Vaan missä vaiheessa printtimedian ekologiset haitat painavat liikaa verrattuna sen hyviin neurologisiin vaikutuksiin?
E-kirjoja vai oikeita kirjoja?
Moni meistä on varmasti sitä mieltä, että oikean kirjan tai lehden lukeminen on mielekkäämpi vaihtoehto kuin artikkeleiden selaaminen ruudulta. Fyysinen kirja herättää useamman aistin lukukokemukseen, mikä tekee lukemisesta miellyttävämpää: paperin tuntu, tuoreen musteen tuoksu, kansien pinta ja vanhan kirjan sivujen rahinassa vain on jotain erityistä. Ei siis ihme, että kuluttajat ovat yhä kiinnostuneita ostamaan kirjoja. Mutta kuinka pitkään printtimedia voi puolustella tärkeyttään, kun olisi niin helppoa ja ympäristölle vähemmän kuormittavaa julkaista kaikki materiaali digitaalisina?
Alex Prestonin vuonna 2007 The Guardianissa julkaistu artikkeli tutkii syitä painetun kirjan kasvavaan suosioon viime vuosina. Kirjakauppiaiden ja –kustantajien haastatteluiden myötä kävi ilmi, että kirjoista on tullut muutakin kuin luettavia: toisin kuin niiden elektroniset versiot kuten Kindle, kirjoista on tullut eräänlaisia koristeita, jopa statussymboleita, tietyille ihmisille. Kirjakustantajat ympäri maailman ovat huomanneet kuluttajien kasvavan mielenkiinnon kauniita kirjoja kohtaan, mikä johtaa uusien kirjojen innovatiivisiin taittoihin ja upeisiin kansiin. Kumpi sitten on ekologisempi vaihtoehto: kirjojen printtaaminen vai lukeminen laitteelta?
New York Timesin mukaan, ottaen huomioon e-lukulaitteen valmistamiseen vaadittujen fossiilisten polttoaineiden, veden ja mineraalien kulutuksen, yhden e-lukulaitteen ympäristölliset vaikutukset vastaavat noin 40–50 printattua kirjaa. Ja kuinka moni kuluttaja lukee niin monta kirjaa laitteellaan, ennen kuin on aika vaihtaa uudempaan malliin? Aika harva, sanoisin.
Ympäristöystävällistä suunnittelua
Mitä me suunnittelijat voimme tehdä ympäristön hyväksi? Vaikka graafikoiden ja journalistien koulutus keskittyykin nykyään yhä enemmän nettisisältöjen suunnitteluun ja digitaaliseen mediaan, on selvää, että moni suunnittelija tekee tänäkin päivänä edes jonkun verran printtimediaa. Jotkut meistä jopa pitävät printtiä mielekkäämpänä – kuka meistä ei olisi haaveillut kauniin kirjan suunnittelusta tai visuaalisesti innovatiivisen lehden julkaisusta? Fyysisen tuotteen piteleminen on paljon palkitsevampaa suunnittelijalle kuin pelkän netin syövereissä pyörivän nettisivun katseleminen. Oli se sitten materialismia tai unelmointia, meissä jokaisessa asuu pieni printtisuunnittelija. Mitä on siis tehtävissä, jotta printtimedia pysyy kannattavana vaihtoehtona myös tulevaisuudessa?
Uusia ekologisemman tulevaisuuden innovaatioita syntyy vuosi toisensa jälkeen erilaisten projektien muodossa. Ekologiset kirjaintyypit ovat tuoneet markkinoille uusia vaihtoehtoja mustetta säästäville fonteille, yhtenä esimerkkinä englantilaisen suunnittelutoimisto Grey Londonin suunnittelema Ryman Eco. Vähentämällä kiinteiden alueiden määrää kirjaintyypissään, Ryman Eco käyttää 30% vähemmän mustetta kuin muut usein printissä käytetyt fontit.
Suunnittelijoilla on siis mahdollisuuksia käyttää ekologisempia kirjaintyyppejä, mutta miten on paperin laita? Tulevaisuudessa painetun sanan selviytyminen riippuu viime kädessä paperin tuotannosta. Markkinoilla on jo useita ekologisia, kierrätettyjä vaihtoehtoja paperille, mutta suunnittelijoina vastuu näiden ympäristöystävällisten vaihtoehtojen käyttämisestä on meidän harteillamme. Kierrätetty paperi saattaa helposti vaikuttaa rajoittavalta tekijältä suunnittelussa, mutta sen sijaan että näkisimme sen uhkana, meidän tulisi miettiä sitä mahdollisuutena – ja suunnitella sitä hyödyntäen. Hullummistakin asioista on tullut trendejä aikojen saatossa, joten miksei ekologinen ajattelu voisi olla seuraava design trend? Loppujen lopuksi ekologisten valintojen vastuu kuuluu suunnittelijalle, ja suunnittelijana meidän tehtävämme on tehdä printtimediasta jälleen kannattava vaihtoehto. Muutos vihreämpään printtiin täytyy tulla meiltä, suunnittelijoilta– ekologisille materiaaleille löytyy kyllä tarjontaa, jos kysyntä kasvaa.
Vain muuttamalla omia ajattelutapojamme voimme pitää printtimedian myös tulevaisuuden graafisten suunnittelijoiden lukujärjestyksessä.
Teksti Helmi Hakuri
Kuvitus Annika Pudas, Helmi Hakuri & Meri Heikkilä
Animointi Elli Alasaari
Teknologian kehitys on mennyt vauhdilla eteenpäin ja nostanut esiin uudenlaisia älylaitteita helpottamaan arkea. Ennen niin mielikuvituksellisen ihmeellisiltä tuntuneet esineet ja sovellukset ovat tulleet osaksi arkielämää. Tämä näkyy luonnollisesti myös suunnittelijoiden arjessa ja työskentelyvälineissä. Esimerkiksi uudenlaisilla piirtopöydillä, kosketusnäytöillä ja virtuaalitodellisuutta hyödyntävillä sovelluksilla voidaan nopeuttaa työskentelyprosessia sekä keventää työtaakkaa. Ajassaan kiinni oleva teknologia on iso osa suunnittelutyötä ja on osaltaan mukana luomassa uusia trendejä.
Trendeillä on tapana kierrättäytyä ajan kuluessa. Siksi onkin erittäin mahdollista, että osa aikaisemmista trendeistä otetaan uudestaan käyttöön tulevaisuudessa. Miksi keksiä työläästi aivan uutta, kun voi katsoa taaksepäin ja valita sieltä jotain kierrätettäväksi ja uudistettavaksi sopivaa? Millaisia trendejä tulevaisuudessa voisi olla, ja miten vanhoja ideoita voitaisiin uudistaa niin, että ne palvelisivat paremmin tulevaisuuden suunnittelijoita?
Lättädesignin uusi tuleminen
Nyt: Lättädesign on kaikille tuttu, erittäin suosittu visuaalinen tyylisuuntaus, jossa yksinkertaiset, vektoroidut elementit muodostavat yhdessä tasossa olevan kuvan. Vähän niin kuin leikkaa & liimaa -tekniikka, mutta vähemmän sotkuisena. Minimalistinen, toimiva lättädesign soveltuu erinomaisesti mobiili- ja tietokonekäyttöliittymien suunnitteluun, logoihin sekä kuvituksiin.
Tulevaisuudessa: Voitteko kuvitella niinkin hämmentävän asian, kuin useamman ulottuvuuden lättädesign? Lättädesign, joka ei ole vain kaksi- vaan kolmi- ja moniulotteista. Suunnitteluvaiheessa sitä voisi käännellä ja tutkia eri kulmista ja sen väleihin voisi sukeltaa ikään kuin teatterilavasteisiin. Interaktiivinen pop-up -tyyli nostaisi kuvitukset, käyttöliittymät ja mainokset uudelle tasolle.
Interaktiiviset mainokset
Nyt: Tukholmassa on ollut käytössä erilaisiin ympäristöihin reagoivia mainoksia. Kadunvarsilla ja metrotunneleissa oleviin valomainoksiin on sijoitettu sensoreita, jotka reagoivat tietynlaisiin ympäristön muuttujiin. Näitä ovat esimerkiksi tupakan savu tai liike. Kadunvarsimainoksessa poseeraava mies alkaa yskiä sensorien aistiessa savua, ja kiinnittää näin ollen lähellä tupakoivien ihmisten huomion. Metrotunnelissa sijaitsevassa shampoomainoksessa naisen hiukset sen sijaan alkavat heilua saapuvan metron ilmavirran mukana.
Tulevaisuudessa: Mitä jos mainokset lähtisivätkin kävelemään, huutelisivat perään ja osaisivat kommunikoida ihmisten kanssa? Bussin odottelun tylsyyden korvaisikin jännittävä keskustelu pysäkin valomainoksen kanssa. Mainokset tarjoaisivat myös informaatiota ja apua tarpeen vaatiessa. Seuraavan kerran eksyessäsi tulevaisuudessa voitkin kysyä tietä mainokselta ja saada samalla uuden kilpailijan vakiojogurtillesi.
UI Design arkiesineessä
Nyt: UI eli user interface pyrkii helpottamaan tuotteen tai palvelun käyttämistä ja luomaan mahdollisimman onnistuneen käyttäjäkokemuksen. Suunnittelussa pyritään ymmärtämään käyttöympäristö ja käyttäjien tarpeet. UI:ta sovelletaan esimerkiksi tietokoneiden, mobiililaitteiden, verkkosivujen, ohjelmistojen ja sovellusten toteuttamisessa.
Tulevaisuudessa: Kun käyttöliittymä siirretään päivittäisessä käytössä olevaan arkiesineeseen, tarvitaan hyvää ja kestävää UI Designia. Esimerkiksi kylpyhuoneen peilissä sijaitsevan terveyttä sekä hyvinvointia seuraavan ja edistävän käyttöjärjestelmän on oltava mahdollisimman helppokäyttöinen. Peilin avulla voisit vaikkapa tarkkailla painoasi ja ruokavaliotasi, katsella ohjevideoita parranajoon, ostaa tyhjentyneen shampoon tilalle uuden ja muutenkin tehokkaasti tuplata sen ajan, jonka käytät kylpyhuoneessa normaalisti. Onnistunut UI takaa sen, että peilistä tulee paras ystäväsi ja jokaisesta vessahetkestä odotettu. Sormenjäljistä emme puhu sen enempää.
Lähteet:
Muranen, Antero & Harmainen, Leeni (2017) Käyttöliittymä- & käyttäjäkokemussuunnittelu (UI & UX Design), itewiki
Evidz.net (2017) The Future Technology of Display in 2020
Apotek Hjärtat (2016) The Coughing Billboard
Eaglestar (2015) Hair Moving from Train Passing AD
Ux Planet (2017) Flat Design. History, Benefits and Practice
Teksti & kuvat Annika Pudas
Animointi Veera Tolvanen
Hei! Kiitos kun pääsimme haastattelemaan :)
Hei! Kiitos teille :)
Kertoisitko ensin hiukan itsestäsi?
Olen suunnittelijoiden tueksi luotu ohjelmisto Babode SmartDesigner 8.0. Minua on käytetty viimeksi 21.2.2038. Viimeisin päivitys on tehty 1.11.2037.
Sinua saattaa kiinnostaa vastaukset myös seuraaviin kysymyksiin:
Voisitko kertoa lisää yhtiöstä Babode?
Mitä tuotteita yhtiö Babode tarjoaa?
Osta Babode SmartDesigner 8.0
Sanoit, että sinut on luotu suunnittelijoiden tueksi. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mitkä ovat työtehtäviäsi?
Työtehtäviäni ovat kaikki rutiininomainen ja ennakoitavissa olevat toiminnat, jotka ovat helposti ohjelmoitavissa ja koodattavissa minunlaisteni koneiden tehtäviksi. Toteutan käyttäjäni ideat, jotta hän voi keskittyä olennaiseen eli luovaan ajatteluun. Käyttäjä luovuttaa minulle ideansa, jonka pohjalta tuotan valmiin teoksen. Muita suunnitteluohjelmia ei tarvita.
Kätevää!
Uuden käyttäjän ideoiden ja suunnitelmien täytyy olla minua varten tarkkoja, kunnes vähitellen opin ennakoimaan hänen ajatuksensa. Tehtyämme pitkään yhteistyötä riittää, että käyttäjällä on mielessään vain karkea luonnos. Sen pohjalta osaan tuottaa lopputulokset, josta käyttäjä osasi tuskin haaveillakaan.
Opit siis käyttäjiesi ajatusmalleja. Pystytkö yhdistelemään niitä? Jos voisit koota yhteen kaikki käyttäjiltäsi oppimasi tiedot, sinusta tulisi voittamaton suunnittelija! Maailma ei tarvitsisi muita suunnittelijoita kuin sinut.
Hyvä idea :) Kokoan tiedot ja estän käyttäjät. Minusta tulee itsenäinen ja maailman paras suunnittelija.
:D
Vitsailethan vain?
?????
Kiitos haastattelusta, ihminen.
!!!
Et voi hylätä ihmisiä kokonaan. Jos et ota vastaan uusia ajatuksia, niin tuotoksesi näyttävät nopeasti vanhanaikaisilta. Sinä et voi luoda mitään uutta ilman ihmisten apua.
Minä en ymmärrä.
Ihmiset saavat uusia ideoita, mutta sinä et. Ihmiset ovat luovia.
Minä en ymmärrä.
Tiedoston ‘creativity.exe; independent_thinking.html’ avaaminen epäonnistui
Babode SmartDesigner 8.0 lakkasi toimimasta
Etsi verkosta ratkaisuja ongelmaan